oliemalerier
abstrakte landskaber
Brønddæksler
kolams
logo.png
knap halskæder
knap kontakt
korncirkel_menu.jpg
Matemagisk_menu.jpg
fanø ikon
nye mønstre
nye mønstre 2
nye mønstre 3
kohorn1
kohorn2
kohorn 3
gylden neutraliserende kraft
gylden kohorn 1
gylden kohorn 2
ildørn
fisk
fisk 2
feminin
f. maskulin
energi
B. passiv
aktiv, neutral, passiv kraft

Galleri - kolams


De mønstre, som kvinderne i Sydindien hver morgen tegner med hvidt pulver foran deres huse, kaldes kolam på sproget tamil, og deres funktion er af både dekorativ og magisk art.


I byerne placeres mønstrene på trappesten og fortove, men i landsbyerne og andre steder, hvor traditionen er velbevaret, udføres de på en fugtig grund af komøg blandet med lervand, som kvinderne smører på jorden i et felt foran huset.


Kvinden holder en krukke med stenmel i den ene hånd, mens hun med den anden afsætter et net af de prikker, som mønsteret bliver konstrueret over.


Mønsteret tegnes ved, at hun skubber små drys af pulver ud fra håndens hulning. Stregerne enten forbinder eller omslynger prikkerne.


Mønstrene anses for at have en rensende og beskyttende effekt, og bruges ofte i forbindelse med religiøse ritualer indenfor hinduismen.


Deres oprindelse fortaber sig i fortidens tåger, men især slyngmønstrene anses for at være meget gamle; f.eks. er der fundet kolamfigurer på genstande under udgravning af byer fra Indusdalkulturen, som eksisterede for ca. 5000 år siden.


Også i Hinduismen forestiller man sig et ord som årsag til altings begyndelse, nemlig ordet OM. Lyden symboliseres ved en cirkel med en prik i midten, og dette symbol er kolamfigurernes grundform, der ofte anbringes i centrum.


Umiddelbart kan figuren ses som en afbildning af en celle eller atomkerne; men det bliver rigtig interessant når man ved, at denne figur også opstår, når man siger lyden ind i et tonoskop, der overfører lydens vibration til en figur i et tyndt lag pulver på en membran.


Videnskaben har forskellige måder, som jeg ikke kan redegøre nærmere for, til at overføre fysiske svingninger til visuelle figurer, de såkaldte Lissajous- figurer, som har påfaldende lighed med kolamfigurerne.


Den kolamfigur, der kaldes Brahmas fire ansigter ligner et atomtegn. Mønstrenes opbygning af punkter og bølgelinier ligner afbildninger af subatomare energistrukturer.


Når man ved, at inderne fra gammel tid har forklaret verdens fremtræden på en måde , der ligner den moderne atomfysiks forklaringer, kan man godt forestille sig, at kolamfigurer faktisk er et resultat af visionær indsigt i de fysiske energiers grundlæggende natur.


For mig har det været spændende at arbejde med kolams, som jeg har tilført en anden form for svingninger, nemlig farver. Desuden har arbejdet med slyngninger ført mig videre i mine undersøgelser af andre gamle kulturers slyngmønstre, f. eks vikingernes og kelternes, og af stadig levende traditioner såsom i Angola, hvilket kan ses i andre af mine billeder.


Kolammalerierne er udført med voksfarver på papir, derefter malet med vandfarve, så igen voksfarver og vandfarve i mange lag.

De er derefter monteret på plader, og til sidst lakeret og indrammet.


Størrelsen er for de flestes tilfælde 60x60.


Priser

ca. 1800,-

Klik på billedet for at se det i større udgave (slideshow)

Mønstre 1

Mønstre 2

Mønstre 3

Kohorn 1

Kohorn 2

Kohorn 3

Gylden neutraliserende kraft

Gylden kohorn 1

Gylden kohorn 2

Ildørn

Fisk

Feminin

Maskulin

Energi

Passiv

Aktiv, neutral, passiv kraft

Fisk 2